Tiedotteet

Betolar Oyj:n puolivuosikatsaus 1–6/2024: Painopisteen muutos kaivos- ja metalliteollisuuteen alkaa tuottaa tulosta

Kirjoittanut Betolar | 27.8.2024

Yhtiötiedote
27.8.2024 klo 8.30

Betolar Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.30.6.2024 (tilintarkastamaton)

Tämä on tiivistelmä vuoden 2024 tammikesäkuun puolivuosikatsauksesta, joka on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä sekä ladattavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa: https://www.betolar.com/sijoittajille

Huhti-kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 208 tuhatta euroa (88 tuhatta euroa)
  • Käyttökate oli -1 691 tuhatta euroa (-3 062 tuhatta euroa)
  • Rahavarat ja lyhytaikaiset rahastosijoitukset kauden lopussa olivat 9 982 tuhatta euroa (18 514 tuhatta euroa)
  • Saadut tilaukset olivat 120 tuhatta euroa (90 tuhatta euroa)
  • Uusien tutkimuspalveluprojektien määrä oli 3 (1)
  • Uusien pilottiasiakkaiden määrä oli 1 (13)
  • Henkilöstömäärä oli kaudella keskimäärin 51 (63)

Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 276 tuhatta euroa (131 tuhatta euroa)
  • Myyntikate oli 217 tuhatta euroa (36 tuhatta euroa)
  • Käyttökate oli -3 649 tuhatta euroa (-6 186 tuhatta euroa)
  • Liikevoitto (-tappio) oli -4 664 tuhatta euroa (-7 075 tuhatta euroa)
  • Tilikauden tulos oli -4 534 tuhatta euroa (-7 031 tuhatta euroa)
  • Osakekohtainen tulos oli -0,23 euroa (-0,36 euroa)
  • Saadut tilaukset olivat 495 tuhatta euroa (138 tuhatta euroa)
  • Uusien tutkimuspalveluprojektien määrä oli 5 (1)
  • Uusien pilottiasiakkaiden määrä oli 2 (18)
  • Henkilöstömäärä oli kaudella keskimäärin 51 (64)

Keskeiset tapahtumat kaudella

• Betolarille myönnettiin patentti tien tai maapohjan kantavan kerroksen käsittelemiseksi, mikä mahdollistaa teiden elinkaarikustannusten vähentämisen.
  • Betolarille myönnettiin nestekemikaaliannostelulaitetta koskeva patentti.
  • Betolar voitti useita innovaatiopalkintoja koskien kiertotalouden hyödyntämistä ja ontelolaattoja.
  • Betolar päivitti 14.2.2024 keskipitkän ja pitkän aikavälin liiketoiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet.
  • Varsinainen yhtiökokous pidettiin 27.3.2024.
  • Betolar käynnisti huhtikuussa muutosneuvottelut, joiden tavoitteena oli tehdä muutoksia organisaatiorakenteeseen, uusien toimintamallien- ja tapojen käyttöönotto sekä kiinteiden kustannusten vähentäminen. Muutosneuvottelujen tuloksena 13 työtehtävää tulee päättymään Suomessa.
  • Muutoksia Betolarin johtoryhmässä:
    • Hallitus nimitti operatiivisen johtajan Tuija Kalpalan Betolarin uudeksi toimitusjohtajaksi vauhdittamaan yhtiön kaupallista kehitystä. Hän aloitti tehtävässään 22.4.2024. Myynti- ja operaatiotoimintojen yhdistyessä kaupallinen johtaja Ville Voipio siirtyi pois johtoryhmästä uutena vastuualueenaan rakentamisen liiketoiminta ja markkinointi.
    • Henkilöstöjohtaja Antti Uskin ja teknologiajohtaja Jarno Poskelan kanssa sovittiin yhteisesti, että he jättävät tehtävänsä yhtiössä jatkaen johtoryhmässä 13.6.2024 asti ja työsuhteessa heinäkuun loppuun asti. Uudeksi talousjohtajaksi nimitettiin Mikko Wirkkala, joka aloittaa tehtävässään viimeistään 3.9.2024. Yhtiön talousjohtaja Riikka Ylikoski jatkoi tehtävässään heinäkuun puoleen väliin saakka, minkä jälkeen hän siirtyy toisen työnantajan palvelukseen.
    • Lakiasiainjohtaja Soila Söderström kutsuttiin johtoryhmän jäseneksi 29.5.2024 lähtien. Hän vastaa yhtiön lakiasioista, henkilöstöhallinnosta, viestinnästä ja vastuullisuudesta.

Kauden jälkeen

• Betolarille myönnettiin patentti Suomessa, joka koskee menetelmää sivuvirtojen laajamittaista hyödyntämistä tie-, maa- ja pohjarakentamisessa.
  • Betolar ja Norge Mineraler tekivät aiesopimuksen kestävien kaivosratkaisujen kehittämisestä Norjassa.
  • Betolar osti MetalCirciltä patentin koskien jätteenpolton tuhkien käsittelyä
  • Betolarille myönnettiin patentti Suomessa CEM III/B kiihdytinratkaisulle

Betolarin konserniraportointi 30.6.2024 päättyneeltä katsauskaudelta on laadittu noudattaen 30.6.2024 voimassa olleita kansainvälisiä tilinpäätösstandardeja (IFRS) ja tulkintoja (IFRIC).

Tässä katsauksessa sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon vuonna 2023, ellei toisin ilmoiteta. Vertailukauden luvut perustuvat tilintarkastettuun vuositilinpäätökseen ja kaikki luvut ovat IFRS-standardin mukaiset.

Toimitusjohtaja Tuija Kalpala

Edistyimme hyvin sivuvirta-, kaivos- ja metalliteollisuuden asiakassegmenteissä vuoden toisella neljänneksellä. Liikevaihtomme ja tilausten arvo ovat kasvaneet edellisvuoteen verrattuna, erityisesti kaivosalan asiakkuuksien ansiosta. Kauden aikana suuntautumisemme suurivolyymisiin kaivosalan toimijoihin on ilmennyt tutkimuspalveluprojektien määrän kasvuna ja vastaavasti rakentamisen puolella pilottiasiakkaiden määrän vähenemisenä. Strategisen uudelleenfokusoitumisemme ja sen myötä tehdyt rakenteelliset muutokset ja toimenpiteet näkyvät kulutasomme laskuna vertailukaudesta. Kehitys tukee ratkaisujemme kaupallistamista sekä Betolarin kannattavaa kasvua ja taloudellisen aseman vahvistamista.

Kehitys- ja kumppanuussopimukset muun muassa Outokummun ja Norge Mineralerin kaltaisten, kestävämpää kaivostoimintaa tavoittelevien toimijoiden kanssa, kertovat osaamisemme ja teknologiamme kansainvälisestä kysynnästä. Tarjoamme kaivos- ja metalliteollisuudelle innovatiivisia ratkaisuja, jotka edistävät kaivostoiminnan muuttamista kohti jätteetöntä ja vähähiilisempää toimintaa, ja projekteja. Eri maissa käynnistetyt kaivoshankkeet akkumineraalien ja muiden kriittisten arvometallien omavaraisuuden varmistamiseksi laajentavat markkinaamme.

Betonirakentamisen sovelluksissa jatkoimme yhteistyötä asiakkaidemme kanssa. Kehittämämme vähähiiliset ontelolaatat saivat Suomen betoniyhdistyksen hyväksynnän aktivaattorikemikaaleille betonin lisäaineena. Hyväksyntä mahdollistaa ontelolaatan CE-merkinnän, jolloin sitä voidaan käyttää perinteisten ontelolaattojen tavoin. Vaikka betonirakentamisen kysyntä on tällä hetkellä alhainen, olemme valmiita tarjoamaan tutkittuja ja testattuja vähähiilisiä betonituotteita markkinoille rakentamisen elpyessä.

Betolarin innovatiiviset ratkaisut saivat alkuvuonna merkittävää tunnustusta. Huhtikuussa Geoprime-ontelolaatat voittivat ensimmäisen palkinnon arvostetussa Building Materials Industry Innovation Award -kilpailussa Pariisissa, Ranskassa. Toukokuussa saimme kansainvälisen Prestressed Hollowcore Associationin (IPHA) myöntämän 2024 Terry Treanor Innovation Award -palkinnon maailman vähäpäästöisimpien ontelolaattojen kehittämisestä ja Betolarin belgialainen asiakas Tubobel Group voitti kestävyyspalkinnon Techni-Mat-tapahtumassa sementittömillä Geoprime-betoniputkillaan. Lisäksi Suomalaisten Kemistien Seura kunnioitti Betolaria vuoden 2024 kiertotalousinnovaatiopalkinnolla kemian alan liiketoimintaideasta, joka hyödyttää sekä ympäristöä että taloutta.

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintamme vahvistaa kaupallista asemaamme ja kykyämme luoda uutta arvoa, erityisesti suurivolyymisten teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämisessä. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla keskityimme kaivosalan materiaalien ja sovellusten tutkimukseen ja kehittämiseen. Innovaatiotoiminnassamme saavutimme edistystä etenkin arvometallien talteenotossa sekä pysyvään hiilensidontaan tähtäävän teknologian kehittämisessä. Lisäksi saimme kevään aikana useita uusia patentteja.

Kesäkuussa saimme päätökseen muutosneuvottelut, joiden tuloksena otimme käyttöön uuden toimintamallin ja rakenteellisesti kevyemmän organisaation. Uusi toimintamalli vahvistaa asiakaskeskeisyyttämme sekä projektijohtamistamme. Muutoksilla toteutamme toiminnan strategisen uudelleensuuntaamisen muuttuneessa markkina- ja kysyntätilanteessa, kohdistamme resurssit strategisesti oikein sekä varmistamme kykymme rahoittaa tulevat kasvun vaiheet.

Haluan kiittää kaikkia Betolarin matkaan tähän mennessä osallistuneita arvokkaasta panoksestanne kiertotalouden edistämiseksi. Yhdessä ammattilaistemme, asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa olemme kehittäneet Betolarista entistä vaikuttavamman ja ratkaisukeskeisen yhtiön, joka auttaa asiakkaitaan saavuttamaan kestävyystavoitteensa.

Konsernin keskeiset tunnusluvut

(tuhatta euroa, jollei toisin ilmoitettu) 4–6
4–6 2023 1–6
1–6
1–12
20234
Taloudelliset tunnusluvut
Liikevaihto 208 88 276 131 515
Myyntikate1 217 36 340
Käyttökate1,2 - 1 691 -3 062 -3 649 -6 186 -11 181
Liikevoitto (-tappio) -4 664 -7 075 -13 260
Voitto (-tappio) ennen veroja -4 569 -7 051 -13 177
Kauden tulos -4 534 -7 031 -13 153
Osakekohtainen tulos, laimentamaton ja laimennettu, euroa 1,3 -0,23 -0,36 -0,67
Rahat ja lyhytaikaiset rahastosijoitukset (kauden lopussa)1,2 9 982 18 514 9 982 18 514 14 315
Operatiiviset tunnusluvut
Saadut tilaukset (tuhatta euroa) 1,2 120 90 495 138 607
Uusien tutkimuspalveluprojektien lukumäärä 1,2 3 1 5 1 9
Uusien pilottiasiakkaiden lukumäärä 1,2 1 13 2 18 24
Henkilöstö (keskimääräinen lukumäärä kauden aikana) 51 63 51 64 60
  1. Betolar käyttää puolivuosittain operatiivisen kannattavuuden ja liiketoiminnan kehittymisen mittareina eräitä vaihtoehtoisia tunnuslukuja (myyntikate, käyttökate, osakekohtainen tulos, rahavarat ja lyhytaikaiset rahastosijoitukset, saadut tilaukset, uusien tutkimuspalveluprojektien lukumäärä sekä pilottiasiakkaiden lukumäärä). Näiden tunnuslukujen määritelmät ja laskentakaavat löytyvät katsauksen liitteenä.
  2. Betolar käyttää neljännesvuosittain operatiivisen kannattavuuden ja liiketoiminnan kehittymisen mittareina eräitä vaihtoehtoisia tunnuslukuja (käyttökate, rahavarat ja lyhytaikaiset rahastosijoitukset, saadut tilaukset, uusien tutkimuspalveluprojektien lukumäärä ja pilottiasiakkaiden lukumäärä). Näiden tunnuslukujen määritelmät ja laskentakaavat löytyvät katsauksen liitteenä.
  3. Osakekohtaisen tuloksen laskennassa käytettyjen osakkeiden lukumäärä on seuraavanlainen: 30.6.2024: 19 606 882 kpl, 30.6.2023: 19 551 590 kpl, 1–6/2024: 19 606 882 kpl, 1–6/2023:19 541 674 kpl, ja 31.12.2023: 19 606 882 kpl.
  4. Tilikauden 2023 luvut on tilintarkastettu.

Betolarin taloudelliset raportit ovat saatavilla yhtiön verkkosivuilta osoitteessa www.betolar.com/sijoittajille.

Verkkolähetys sijoittajille ja medialle

Betolar järjestää englanninkielisen suoran verkkolähetyksen sijoittajille ja medialle 27.8.2024 klo 10.00 Suomen aikaa. Lähetystä voi seurata osoitteessa https://betolar.videosync.fi/q2-2024-result/register

Esityksessä toimitusjohtaja Tuija Kalpala ja lakiasiainjohtaja ja väliaikainen talousjohtaja Soila Söderström esittelevät Betolarin puolivuosikatsauksen sekä muita yhtiön ajankohtaisia aiheita. Tilaisuuden tallenne sekä vastaava englanninkielinen esitys on saatavilla osoitteessa Betolarin sijoittajasivustolla myöhemmin samana päivänä.

Lisätietoja

Tuija Kalpala, toimitusjohtaja, Betolar Oyj, tuija.kalpala@betolar.com, +358 50 567 6608
Soila Söderström, lakiasiainjohtaja ja väliaikainen talousjohtaja, Betolar Oyj , soila.soderstrom@betolar.com, +358 400609 659

Hyväksytty neuvonantaja: Aktia Alexander Corporate Finance Oy, +358 50 520 4098

Tietoa Betolarista

Betolar Oyj on suomalainen materiaaliteknologiayritys, joka edistää kaivosteollisuuden ja rakentamisen vihreää siirtymää. Betolarin missiona on auttaa vähentämään CO-päästöjä ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä.

Betolar kehittää vähähiilisiä ja jätteettömiä ratkaisuja kaivos- ja metalliteollisuudelle. Betolarin Geoprime®-ratkaisu tuottaa mm. maailman vähäpäästöisimpiä ontelolaattoja.Betolarin tekoälypohjainen data-alusta luo arvoa teollisuuden sivuvirroille, nopeuttaa ratkaisukehitystä ja rakentaa globaaleja markkinoita sivuvirroille.

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle, ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa: www.betolar.com.

Betolar Oyj - Puolivuosikatsaus 2024