Betonilaatta valmistaa SRV:n kohteeseen ensimmäiset vähähiiliset pihalaatat

Kirjoittanut Betolar | 16.3.2022

16.3.2022 klo 8:00

Betonilaatta valmistaa SRV:n kohteeseen ensimmäiset vähähiiliset pihalaatat

Turkulainen Betonilaatta Oy aloittaa ensimmäisenä betoninvalmistajana vähähiilisten pihalaattojen valmistuksen. Vähähiilisyys perustuu Betolarin patentoituun Geoprime-ratkaisuun, jossa sementti korvataan teollisuuden sivuvirtamateriaaleilla.

”Kysyntä vähähiilisille betonituotteille on kasvanut nopeasti asiakaskunnassamme. Halusimme olla ensimmäisenä tuomassa ratkaisun pihalaattojen tuotantoon. Pihalaatat ovat laaja tuoteryhmä. Vähähiilisten tuotteiden kysyntä sekä suurissa kohteissa että kuluttajakohteissa on kasvussa. Geoprime mahdollistaa nyt tuotannon aloittamisen”, Betonilaatan toimitusjohtaja Rami Lahti toteaa.

SRV:n Lentue on ensimmäinen vähähiilisten pihalaattojen kohde

Betonilaatta on tehnyt ensimmäisen sopimuksen vähähiilisten pihalaattojen toimittamisesta SRV:n kanssa. Ensimmäisenä vähähiilisiä pihalaattoja asennetaan SRV:n Lentueen uudiskohteeseen Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä. Asuinkohteeseen rakennetaan 23 asuntoa.

Lentueessa sovelletaan uusiutuvan energian ratkaisuja ja kestävää rakennustapaa. Rakennus lämpenee päästöttömällä maalämmöllä ja katolle sijoitettavilla aurinkopaneeleilla tuotetaan maalämpöpumppujen käyttämä sähkö.

”Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat muodostumassa keskeisiksi tekijöiksi rakennushankkeissa. Pihalaatat ovat ensimmäinen askel vähähiilisten betonituotteiden tiellä. Kehitys siirtyy varmasti pian myös muihin betonituotteisiin ja rakenteisiin”, sanoo Lentueen projektipäällikkö Ulla Kangasmaa SRV:ltä.

Elinkaariviisaus edellyttää erilaisten ratkaisujen kokonaisuutta

Lentue on elinkaariviisas kohde, jossa rakentamisen ratkaisut turvaavat yhtä aikaa hyvinvoinnin, taloudellisen arvon sekä asukkaiden ja ympäristön edun vuosiksi eteenpäin. Kohde rakennetaan ympäristövastuullisesti.

”Energiatehokkuus ja hiilijalanjälki kiinnostavat asunnonostajia entistä enemmän. Myös yhteisöllisyys ja jakamistalous nousevat tärkeydellään erityisesti nuorten keskuudessa. Pihalla on myös luonnon monimuotoisuutta tukevaa monilajista dynaamista istutusta hulevesipainanteen yhteydessä”, SRV:n Kangasmaa kertoo.

Euroopassa rakentaminen kuluttaa enemmän raaka-ainetta kuin mikään muu teollisuudenala, noin puolet kaikesta raaka-aineesta. Rakentamisen ratkaisuilla on erittäin merkittävä vaikutus ilmastonmuutoksen torjuntaan. Elinkaariviisailla ratkaisuilla voidaan edesauttaa yhteiskunnan toimivuutta pitkäjänteisesti.

”Seuraamme aktiivisesti materiaalien kehitystä ja tavoitteena on käyttää kohteissamme vähäpäästöisiä materiaaleja, kuten puuta sekä vähäpäästöistä betonia ja terästä. Minimoimme rakentamisessa materiaalihukan ja kierrätämme ylijäämän. Materiaalien osalta myös kestävyys ja pitkäikäisyys ovat meille tärkeitä kriteereitä, joihin erityisesti kiinnitämme huomiota”, SRV:n kehityspäällikkö Lotta Toivonen kertoo.

Betolarin Geoprime® mahdollistaa vähähiiliset ratkaisut

Betolar on kehittänyt Geoprime-ratkaisun, jolla betonin valmistuksessa voidaan hyödyntää teollisuuden sivuvirtoja. Sementin korvaaminen betonissa vähentää raaka-aineiden osalta CO2-päästöjä jopa 80 prosenttia. Pihalaattojen valmistuksessa käytetään sideaineena terästeollisuuden masuunikuonaa sementin sijaan.

”Suomessa pääsemme nyt pihalaattojen osalta konkreettisesti liikkeelle Betonilaatan ja SRV:n kanssa. Suomen vaativissa sääoloissa voimme osoittaa niiden kestävyyden. Pihalaatat ovat Keski-Euroopassa merkittävä pihakatemateriaali. Betolar on tehnyt tuotekehitystyötä eurooppalaisten betoninvalmistajien kanssa”, Betolarin Euroopan-markkinoista vastaava liiketoimintajohtaja Janne Rauramo kertoo.

Betonilaatta Oy

SRV

Lisätietoja:

Rami Lahti, toimitusjohtaja, Betonilaatta, puh. 040 847 5690, rami.lahti@betonilaatta.fi
Lotta Toivonen, asumisen palveluiden kehityspäällikkö, SRV, puh. 050 385 8953, lotta.toivonen@srv.fi
Janne Rauramo, liiketoimintajohtaja, Eurooppa, Betolar, puh. 050 475 4900, janne.rauramo@betolar.com

Betonilaatta lyhyesti

Vuonna 1939 perustettu Betonilaatta Oy on suomalainen perheyritys. Betonilaatta Oy on betonituotteiden valmistaja ja asennusurakoitsija. Valmistamme Turussa kahdella tehtaalla kymmeniä erilaisia laattoja, päällyste- ja muuri- sekä reunakiviä. Valikoimastamme löytyy pihakivet, pihalaatat, reuna- ja muurikivet sekä myös muut betonituotteet mm. polkupyörätelineet, nurmikivet, valu- ja väliseinäharkot, vesikourut, jalustat, graniittituotteet sekä liikenne-esteet.

SRV lyhyesti

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa sekä Suomessa että Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.

Betolar lyhyesti

Betolar Oyj on suomalainen Nasdaqin First North Growth Market Finland -kauppapaikalle listattu materiaaliteknologiayritys, joka tarjoaa kestävän ja vähähiilisen betonin tuotannon Geoprime®-ratkaisulla. Ratkaisulla muunnetaan useita aiemmin käyttämättömiä, teollisuuden massiivisia sivuvirtoja sementin korvikkeeksi.

Betolarin tekoälyä hyödyntävä innovaatio voi vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä perinteiseen, sementin käyttöön perustuvaan betonin valmistukseen verrattuna optimoimalla jo olemassa olevia valmistusprosesseja. Betolarin missiona on mahdollistaa globaalisti eri toimialojen vihreän siirtymän, erityisesti rakennus-, prosessi-, ja energiateollisuudessa tarjoamalla ratkaisuja ainutlaatuisen materiaaliteknologiansa hyödyntämiseen.