Lehdistötiedotteet

Betolar ja Norge Mineraler yhteistyöhön kestävien kaivosratkaisujen kehittämiseksi Eigersundissa, Norjassa

2.7.2024

​​​​​​​​Betolar Oyj
Lehdistötiedote 2.7.2024 klo 9.00

Betolar ja Norge Mineraler AS ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen kestävien kaivosratkaisujen kehittämistä koskevasta yhteistyöstä.

Yhteistyön tavoitteena on edistää vihreää siirtymää Norge Mineralerin kaivosoperaatioissa. Aiesopimus toimii lähtökohtana mahdolliselle laajemmalle yhteistyölle osapuolten välillä. Osapuolet aikovat yhdessä tutkia ja arvioida, miten Betolarin tarjoamat kestävät kaivosratkaisut sekä niiden osaaminen, teknologiat ja innovaatiot voitaisiin tehokkaasti ottaa käyttöön Norge Mineralerin operaatiossa.  Tavoitteena on yhdessä kehittää sivutuotteiden hallintaa ja selvittää mahdollisuudet käyttää merkittävää määrää näitä sivutuotteita geopolymeeripohjaisen betonin tai vastaavien tuotteiden valmistuksessa.

"Olemme erittäin iloisia tästä kumppanuudesta Norge Mineraler AS:n kanssa. Yrityksen päätöksessä korostuu vastuullisuus ja halu kehittää prosesseja siten, että ympäristöturvallisuus ja -ystävällisyys ovat toiminnan keskiössä", Betolarin kaivos- ja metalliliiketoiminnan kehitysjohtaja Pasi Karekivi sanoo.

”Norge Mineralerilla on selkeä visio toimia ympäristöystävällisempänä ja vastuullisesti toimivana kaivoksena kriittisille raaka-aineille kuten vanadiinille, fosfaatille ja titaanille. Yhteistyö Betolarin kanssa on luonnollinen askel kohti tätä visiota, Norge Mineraler AS:n toimitusjohtaja Olav Skalmeraas sanoo.”

Betolarilla on useita ratkaisuja kestävään kaivostoimintaan

Betolar on kehittämässä kaivos- ja metalliteollisuudelle useita kestävän kehityksen ratkaisuja jätteiden vähentämiseksi ja hiilidioksidipäästöjen alentamiseksi. Yhtiö on suojannut ratkaisujaan hakemalla laajasti patentteja mm. sivuvirtoihin ja metallien talteenottoon liittyen.

Kumppanuus Norge Mineraler AS:n ja Betolarin välillä pyrkii löytämään ratkaisuja hiilidioksidipäästöjen minimoimiseksi Norge Mineralerin kaivosoperaatioissa. Yhteistyö voi kattaa myös tutkimuksia jätteiden vähentämiseksi soveltuvilla ratkaisuilla Norge Miningin kaivosalueilla, mukaan lukien kannattavat ratkaisut sivuvirtojen hyötykäyttöön ja hallintaan. Betolarin ratkaisut raskasmetallien talteenottoon, arvokkaiden fraktioiden hyödyntämiseen sekä hiilidioksidin talteenotto prosessin aikana ja pysyvä hiilidioksidin sitominen ovat osa mahdollista tulevaa yhteistyötä. Molempien osapuolten tavoitteena on myös löytää kestäviä ratkaisuja geopolymeeripohjaisen betonin toimittajina.

"Betolarin strategiana on tarjota kestäviä ja vähähiilisiä ratkaisuja kaivos- ja metalliteollisuuden alalle. Olemme erityisen iloisia aloittaessamme yhteistyön Norjan Eigersundin alueella kehitettävän merkittävän kriittisten mineraalien projektin kanssa, ja auttaessamme Norge Mineraleria heidän kunnianhimoisten kestävyystavoitteidensa toteuttamisessa ", Betolarin toimitusjohtaja Tuija Kalpala sanoo.

Lisätietoja

Pasi Karekivi, liiketoiminnan kehitysjohtaja, kaivos- ja metalliliiketoiminta, Betolar Oyj, pasi.karekivi@betolar.com, puh. +358 40 728 3802

Tuija Kalpala, toimitusjohtaja, Betolar Oyj, tuija.kalpala@betolar.com, puh. +358 50 567 6608

Tietoa Betolarista

Betolar Oyj on suomalainen materiaaliteknologiayritys, joka edistää kaivosteollisuuden ja rakentamisen vihreää siirtymää. Betolarin missiona on auttaa vähentämään CO₂-päästöjä ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä.

Betolar kehittää vähähiilisiä ja jätteettömiä ratkaisuja kaivos- ja metalliteollisuudelle. Betolarin Geoprime®-ratkaisu tuottaa mm. maailman vähäpäästöisimpiä ontelolaattoja. Betolarin tekoälypohjainen data-alusta luo arvoa teollisuuden sivuvirroille, nopeuttaa ratkaisukehitystä ja rakentaa globaaleja markkinoita sivuvirroille.

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle, ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa: www.betolar.com.

Tietoa Norge Mineraler AS:stä

Norge Mineraler AS kehittää yhtä Norjan merkittävimmistä Critcal Minerals -hankkeista Eigersundissa ja on sitoutunut käyttämään innovatiivisia käytäntöjä ja uusinta teknologiaa uusien luonnonvarojen löytämiseksi sekä kaivamaan, jalostamaan, siirtämään ja markkinoimaan tuotteitaan asiakkailleen - turvallisesti ja kestävästi.

Norge Mineraler kehittää uutta integroitua arvoketjua vastuullisesti tuotetuille eurooppalaisille kriittisille raaka-aineille (Critical Raw Materials, CRM), joita vaativat teollisuudenalat ja hallitukset, ja jotka pyrkivät voittamaan toimitusvarmuuden ja hiilidioksidipäästöjen nollapäästöjen haasteet.

Norge Mineraler pystyy tuottamaan EU:n CRM-aineita: vanadiinia, fosfaattia, fosforia ja titaanimetallia 4,5 miljardista tonnista magmaattista kiveä JORC-standardin mukaisesti.

Lisätietoja on osoitteessa www.norgemineraler.com/en/

Lehdistötiedote Betolar ja Norge Mineraler yhteistyöstä 2.7.2024.pdf